CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Ens volen col·locar el tramvia Ens volen col·locar el tramvia

Ens volen col·locar el tramvia

Editorial 24 Febrer, 2017 CatDialeg.cat 1
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » Ens volen col·locar el tramvia

Peti qui peti, Colau vol imposar la seva idea del tramvia pel centre de la ciutat. Internament es fan les gestions necessàries: canvi de sentit de carrers, definició d’alternatives, sense que els ciutadans ens assabentem i sense cap mena de participació. Vet aquí un gran engany que marcarà el govern de Colau de manera definitiva: havent fet bandera de la participació la furta en totes les grans decisions, i sobretot en aquesta que, si es fa, deixarà una ferida costosa i impossible de guarir a la ciutat i a la vida dels seus ciutadans, i més enllà, als qui accedeixen des de l’àrea metropolitana amb vehicle propi i raons de feina.

Al mateix temps, els intel·lectuals -més o menys- orgànics del govern municipal ja han començat la seva tasca de rentada del cervell a la gent. La seva pràctica és la de sempre. Consisteix a:

1.- Desqualificar ad hominem, en general i sense més, als crítics. Són reaccionaris que es neguen a acceptar el progrés que el tramvia significa. Estan cecs i sords, i el que diuen són disbarats. Tot està resolt i ben estudiat sense més explicacions. És el mètode de la desqualificació de l’adversari. És ben contradictori que, en el moment històric en el qual es produiran, en l’espai de pocs anys, canvis revolucionaris en el sistema de transport, es vulgui presentar com un progrés una estructura pesada, inflexible, dissenyada per a les ciutats dels inicis del segle vint, i que ha estat desplaçada de gairebé tots els centres urbans. La pregunta és aquesta: Quants nous projectes de tramvia pel centre urbà hi ha a les ciutats europees?

2.-  La manipulació de les dades. L’ajuntament ha presentat fins ara uns estudis molt febles, i en cap cas ha donat resposta a importants objeccions com les fetes pel RACC. Malgrat això, els palmeros  municipals agafen una dada d’aquí i una d’allà per mostrar la superioritat. Per exemple, presenten la seva superior capacitat de transport en termes absoluts, en comparació amb els busos  però sense considerar que:

  • Parteixen  d’una major velocitat que el tramvia per la sincronització semafòrica (més desplaçaments per unitat de temps), mentre que sotmeten al bus a les condicions actuals i per tant a velocitat lenta. Precisament la sincronització, que ja es podria fer ara, té el problema de convertir la Diagonal en una muralla que col·lapsi el tràfic vertical de Barcelona.
  • El que importa no és la capacitat absoluta, sinó la demanda real actual, i la que existiria suprimint totes les línies de busos que ara passen per la Diagonal. Perquè afegir nous busos elèctrics augmenta la capacitat, però el tramvia, junt amb el que aporta de més, resta la capacitat actual transportada.
  • L’omissió del debat de tots els punts foscos, aspectes crítics, qüestions no resoltes. Des dels més amplis i de futur -els nous sistemes que s’implantin a Barcelona han de ser de tecnologia punta- fins als més complexos -el tramvia no es pot estudiar com un fet aïllat, perquè tindrà una incidència metropolitana en restringir l’accés a la ciutat central. Sense uns bons serveis de rodalies, aparcaments perifèrics i intercanviadors, el tramvia boicoteja l’accessibilitat des de fora de Barcelona. També necessita balanços complets: no es pot establir l’impacte ambiental sense el càlcul de la congestió per desviació del tràfic, i la comparació amb els autobusos elèctrics. I molts punts concrets: Qui gestionaria  el nou servei, perquè l’actual és privat? Com quedarien afectats els resultats econòmics de Transports Metropolitans de Barcelona, amb la desaparició dels busos de Diagonal?  Com queda afectada la circulació quan un tramvia queda immobilitzat, per avaria o accident?

Són moltíssimes les qüestions i els ciutadans necessitem models i alternatives clares. Per exemple, el tramvia sense rescat de la concessió privada és 1,5 vegades més car, per passatger transportat, que els busos elèctrics, 3,36 vegades amb rescat, o bé, l’alternativa econòmica, amb menys del seu cost es podria dotar la ciutat amb autobusos elèctrics que aportarien un balanç ambiental molt millor.

I, sobretot, exigim una consulta. Si es va fer en un passat, no veiem que ara, quan el govern municipal ha fet de la participació bandera electoral, el tramvia es decideixi a l’estil Ancien Regime.

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies