CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
El vianant: el gran oblidat de l’Ajuntament de Barcelona El vianant: el gran oblidat de l’Ajuntament de Barcelona

El vianant: el gran oblidat de l’Ajuntament de Barcelona

Colau aposta per implementar una allau de carrils bici, fins i tot en zones que molesten el pas de vianants, en la seva lluita personal contra el cotxe
CatalunyaPolíticaZPortada IzquierdaZResto 23 gener, 2018 CatDialeg.cat 1
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » El vianant: el gran oblidat de l’Ajuntament de Barcelona

El vianant és el gran abandonat de Barcelona. No tots els ciutadans van en cotxe, moto, bus o bici, però si que tots van, en algun moment, a peu. En canvi, les polítiques de l’Ajuntament no afavoreixen el seu pas per la via, i continuen sent el col·lectiu més exposats al perill de la carretera. Segurament és per aquest motiu que La Vanguardia ha començat fa uns dies una campanya molt crítica amb l’Ajuntament de Barcelona en defensa dels vianants.

En l’editorial d’ahir, Màrius Carol afirmava que “la ciutat dels passejants és un miratge d’altres temps, però el que tenim per davant no és el desert sinó un velòdrom, on la bicicleta comparteix regnat amb les motos, retallant o envaint voreres. Barcelona ha oblidat el vianant, quan si hi ha una ciutat per ser passejada és la capital catalana, assentada en un pla des de fa dos mil anys”. Carol també afegia que Pasqual Maragall, que en la seva opinió és “el millor alcalde que tindrà mai aquesta ciutat”, no se li hauria acudit mai prioritzar el carril bici sobre les voreres, “donant lloc a situacions ridícules en què és impossible circular amb un carretó d’anar a comprar o amb un cotxet de nadó”.

En aquesta línia La Vanguardia publica avui un reportatge en el qual es critica la vorera fantasma que s’ha construït al carrer Montevideo de Pedralbes, on un nou carril bici es menja el petit espai del paviment destinat al vianant. Un lloc on, per cert, no hi passen bicicletes. I aquest no és l’únic exemple. Cal recordar el cas del carrer Ganduxer, sense anar més lluny. De fet, la mateixa Vanguardia va publicar un altre reportatge aquest diumenge explicant la vida tan dura que té un vianant a Barcelona. Els veïns del Turó Park estan cansats de cedir espai a nous carrils bici, perquè “així no es convida al passeig, no s’anima el comerç, no es fa barri”, i tot perquè “l’Ajuntament vol unir els nous carrils bici de Pau Casals i de Ganduxer, uns carrils que amb prou feines s’utilitzen, que únicament estan empitjorant el trànsit i la contaminació”.

El director del diari del Grup Godó també recordava en la seva editorial que la ciutat és el resultat “d’un pacte de convivència, on és imprescindible harmonitzar”, però que en canvi, aquest consistori ha demonitzat l’automòbil, per la més gran ocupació de l’espai públic i per la contaminació que causa, però oblidant que és el 10% del PIB.

La Vanguardia ha arribat a tal punt que convida als barcelonins a enviar fotos i textos en aquells punts que considerin conflictius. Sigui com sigui, gran part del conflicte es podria resumir amb les declaracions que feia un veí: “vam demanar voreres i ens posen carrils bici”.

Un Ajuntament obsessionat amb la bicicleta

El problema rau en el fet que l’Ajuntament de Barcelona està obsessionat ideològicament amb la bicicleta i en foragitar els cotxes, tal com bé explicava Carol. Però en aquesta lluita personal de Colau, s’han oblidat del vianant, que és qui té més dificultats reals per moure’s. De fet, segons l’estudi ‘Convivència entre usuaris de diferents modes de transport a Barcelona’, que va realitzar el RACC el novembre del 2017, les bicicletes són el vehicle que més infraccions comet, i malgrat suposar només el 2,9% dels viatges que es fan en un dia a Barcelona, Colau està entossudida a crear més i més carrils bici, encara que això sovint suposi retallar-li espai al vianant i dificultar-li la mobilitat.

Una cosa és innegable. La bicicleta està ideològicament protegida per l’Ajuntament, un fet totalment demostrable amb l’augment de carrils destinats al seu ús fins i tot en zones on no n’hi passa cap. D’altra banda, és l’únic vehicle que no té cap responsabilitat, i que per tant, té total impunitat. No necessita assegurança obligatòria ni cap identificador, i això li permet fugir davant d’un incident del qual no en vol patir les conseqüències. I sobretot, és l’únic mitjà de transport que per la seva agilitat, pot anar per on vulgui (carrils bici, voreres, calçada…).

I els vehicles híbrids?

Potser una solució per combatre el cotxe i perquè el consistori es quedi més tranquil, podria ser la incentivació dels taxis perquè avancin l’amortització dels seus cotxes i es passin als híbrids. Aquest seria un avantatge per la ciutat, ja que contaminarien menys, que és una de les grans preocupacions de Colau.

Més carrils bici a Europa evitaria 10.000 morts prematures

Segons un estudi realitzat per l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i publicat a Preventive Medicine, l’augment de carrils bici podrien evitar fins a 10.000 morts prematures l’any entre 167 ciutats europees estudiades. La clau de l’estudi és que augmentar aquest tipus de circulació reduiria la contaminació i aportaria beneficis evidents per la salut. El que l’estudi no contempla és que generalment, qui agafa la bicicleta són persones que ja fan esport de manera habitual. Si una de cada quatre persones fa exercici diàriament, també es reduirien aquestes morts per falta d’exercici. La bicicleta no és la que dóna aquests avantatges, sinó els hàbits saludables com l’exercici.

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

  • Marc

    23 gener, 2018 #1 Author

    Exagerats! Sempre trobant algo per criticar…
    Només perquè en algun punt es redueixi la vorera per posar-hi un carril bici ja es generalitza com si fos igual a tota la ciutat.

    Respon

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies