CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Urgències de Catalunya Urgències de Catalunya

Urgències de Catalunya

Editorial 11 desembre, 2017 CatDialeg.cat 1
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » Urgències de Catalunya

Catalunya no pot esperar més. Necessitem que la Generalitat abordi problemes greus ajornats i altres amagats sota l’estora. Aquesta és l’obligació de tots els que es presenten i volen governar. També dels qui són partidaris de la independència, més quan han reconegut que aquesta va per llarg, no té un termini en el temps. Ha quedat finit l’argument que ja ho farem amb la república, perquè això vol dir vés a saber quan. Entre 2010 i desembre 2017 s’hauran fet quatre eleccions al Parlament, quan en un període normal la quarta hauria de situar-se en 2022. La diferència marca la gran inestabilitat que viu la política catalana. És de manual que inestabilitat i progrés econòmic i social estan renyits.

En el nostre anterior editorial situàvem els mals resultats que Catalunya ve enregistrant a escala europea i, el que és pitjor, espanyola, en matèria de benestar, progrés social i competitivitat, als quals s’hi afegeixen nous elements negatius en cada nova presentació de dades que es fan públiques.

Aturem-nos avui en què ens diu l’Informe PIRLS 2016. És l’Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora (PIRLS) de l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA), que es practica a l’alumnat en el seu quart curs d’escolarització obligatòria, l’equivalent a Espanya al quart curs d’Educació Primària.

Els resultats són francament dolents. La Unió Europea assoleix 539 punts, pràcticament els mateixos que l’OCDE-24 (540). El vèrtex de la classificació l’ocupen cinc països: Rússia (58), Singapur (576) Irlanda (567), Finlàndia (565), els mateixos que Polònia. Espanya (528) se situa a la  banda baixa de l’escala, i Catalunya encara més a baix (522), una puntuació equivalent a l‘andalusa (525), l’últim, el País Basc (517), però no així la regió propera de La Rioja (546). Si observem el conjunt internacional i el de les comunitats autònomes de l’Estat espanyol constatarem amb facilitat que assolir un bon nivell de comprensió lectora no és una qüestió de renda per càpita del país -dins de l’OCDE- ni de despesa educativa, sinó d’èxit o fallida del sistema d’ensenyament; de bondat o incapacitat de l’administració pública que té la responsabilitat d’ensenyar. Per acabar-ho d’arrodonir, Espanya té un 20% d’alumnes en els nivells baix i molt baix, i només un 6% en el màxim;  Catalunya 23% i 5%, dels pitjors d’Espanya. Europa i l’OCDE se situen en el 18%, en el primer cas, i ens duplica en termes d’alumnes d’excel·lència, el 12%. El diferencial entre els dels nivells inferiors i el top és de -18, en el cas de Catalunya i -6 en el cas europeu i de l’OCDE. Aquesta diferència d’un a tres indica una situació desastrosa que es traduirà en el futur, perquè els alumnes d’ESO d’avui són els futurs treballadors.

La compressió lectora és el fonament de tot el procés educatiu. Si hom no comprèn bé allò que llegeix tindrà un handicap formidable per aprendre, no només en humanitats, sinó en tot l’àmbit científic, del qual potser només podem excloure les matemàtiques, que són en si mateixes un llenguatge diferent. Sense bona comprensió lectora tot l’àmbit educatiu trontolla. 

En aquestes condicions, com voleu que Catalunya vagi bé? I és que:

  1. Fa una dècada que no es governa bé.
  2. Els últims anys ni tan sols es governa.
  3. Una dècada més en aquestes condicions i ens transformarem en una regió com tantes altres d’Espanya. El nostre benestar i renda serà mediocre i la desigualtat gran.

Només parlant de presos i  governs a l’exili, tot això no es resol. És que no ho veieu?

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

  • Albert

    16 desembre, 2017 #1 Author

    Sap greu això, però teniu dues opcions: o lluiteu per la independència per aconseguir un futur millor o aneu a plorar als del 155. Plorar per plorar no duu enlloc.

    Respon

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies