CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Una societat d’arrels cristianes que no ensenya religió a l’escola? Una societat d’arrels cristianes que no ensenya religió a l’escola?

Una societat d’arrels cristianes que no ensenya religió a l’escola?

Junqueras i Rigau es mostren partidaris d’una assignatura de religió que ensenyi una cultura i uns valors “indispensables per entendre la nostra societat” i “molt importants per comprendre en plenitud l’ésser humà”
ReligióSocietatZResto 1 juliol, 2015 Lluís Llaquet 1
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » Una societat d’arrels cristianes que no ensenya religió a l’escola?

“Europa i la cristiandat són dues realitats difícilment indestriables” i així ho ha constatat Oriol Junqueras, líder d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) durant el simposi “La classe de la Religió a Europa“, organitzat pel sindicat de professors de religió “Junts” que s’ha celebrat aquest dilluns al CaixaForum de Barcelona.

Una realitat que es confronta amb el fet que, quan es discuteix sobre model d’escola pública europeu, tal com ha assegurat la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, “sempre es pensa en el model laic francès on no s’ensenya cap assignatura de religió”. Però de fet, tal com ha constatat la membre del govern català, “a Europa hi ha 14 països on aquesta assignatura és obligatòria, 14 on és optativa i només a França és inexistent”.ç

Simposi dobre l'assignatura i la classe de Religió  Europa

D’esquerra a dreta, Carme Borbonès, expresidenta de Càritas Barcelona, Andreu Ibarz, director general de Blanquerna-Universitat Ramon Llull, Irene Rigau, consellera d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Enric Juliana, periodista de La Vanguardia i moderador de l’acte, Oriol Junqueras, líder d’ERC i Pere Micaló, delegat d’Ensenyament del Bisbat de Girona i director del SIER

Però per què s’ha d’estudiar l’assignatura de religió? És realment quelcom necessari? En aquest sentit, els ponents del simposi han estat tots d’acord: en paraules de Carme Borbonés, expresidenta de Càritas Catalunya, “qui no estudia religió es veu privat d’uns coneixements sense els quals és impossible entendre bé l’art, la música i la nostra cultura”. Però no només això, tal com ha declarat Junqueras, la religió en l’ensenyament ajuda a entendre, a més a més, “la societat i la plenitud de la persona” dintre d’una educació integral i que té en compte tots els aspectes de l’individu.

Per a Junqueras, com per a gran part dels ponents, aquesta assignatura ensenya uns valors que realment “esdevenen universals, que es poden trobar a totes les religions i que són necessaris d’aprendre”.

Un nou model d’educació religiosa

“L’alumnat està caient en un progressiu analfabetisme religiós que no només és un problema per a l’Església sinó per al país”, ha declarat preocupat el delegat d’Ensenyament del bisbat de Girona i director del Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de Religió de Catalunya (SIERC). Com combatir aquest analfabetisme causat, en part, segons ha constat, perquè cada cop menys alumnes estudien aquesta assignatura de caràcter opatiu a l’escola?

Qui sens dubte ha tingut una resposta pensada a aquesta problemàtica ha estat Adreu Ibarz, director general de Blanquerna-Universitat Ramon Llull, que s’ha mostrat partidari d’exportar el model de la seva universitat a la resta del sistema educatiu. A la Blanquerna, tal com ha explicat, “hi ha dues assignatures generals de cultura religiosa i de coneixements bàsics de les creences religioses” que un cop superades poden ser complementades amb més matèries optatives. De la mateixa manera, l’escola pública “hauria d’impartir unes assignatures generals sobre religió” que poguessin ser completades amb altres estudis optatius de tal forma que “cap alumne sortís de l’educació elemental sense un coneixement mínim sobre el fet religiós”, ha defensat.

A més a més, ha afegit Ibarz, “els mestres han d’aprendre sobre religió” de tal forma que puguin ensenyar-la de forma natural a l’educació Primària. Perquè, “si no s’ensenya a la Primària, difícilment es podrà fer després”, ha assegurat el responsable de Blanquerna.

Com ho fan a Europa? Un sentit cada cop més secular

Tot i que l’educació de l’assignatura de religió no és homogènia a Europa, el sacerdot salesià i professor de pedagogia i didàctica Flavio Pajer, convidat com a ponent magistral al simposi, ha destacat 3 models bàsics: “aquella que considera la matèria com un ensenyament d’arrel històric i com a component de l’ètica cultural nacional, el que l’estudia simplement des del punt de vista cultural com un factor més dintre del currículum obligatori i el que ho fa des de la llibertat de consciència, des d’un punt de vista ètic com a garantia del respecte a la consciència persona”.

Flavio_Pajer

Flavio Pajer, salesià i estudiós del fet religiós a l´ensenyamet europeu

 

Tres models molt diferents d’impartir l’assignatura que van, des de l’ensenyament per la convicció fins a la transmissió única i exclusivament de valors universals que, tal com mostra la tendència, cada cop tenen una perspectiva més laica. Un punt de vista que, com ha recalcat Pajer, “és propi d’una societat post cristiana, secular i globalitzada que tendeix cap a una ètica mundial”.

Rigau assegura el dret dels pares a escollir l’assignatura de religió

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, preguntada per aquest diari sobre el fet que moltes escoles públiques catalanes no oferissin, encara que fos obligatori, l’assignatura de religió als seus centres per considerar-los “laics”, ha assegurat que en el nou curs aquest dret estarà garantit.

“Amb el nou model, que estableix una doble assignatura d’ètica o de cultura religiosa que s’impartirà a la vegada, es solucionarà aquest problema, ja que els centres no podran substituir aquesta assignatura per més hores de matemàtiques o de llengua, tal com passava fins ara”, ha constat en exclusiva la consellera.

Per a ella, a més a més, “els fulls d’inscripció on es decideix això estan molt clars i els pares sempre tenen el dret d’escollir aquesta assignatura”.

Oriol Junqueras no es vol posicionar sobre la ILP de l’escola concertada

Tot i que el líder d’Esquerra s’ha mostrat partidari de l’escola concertada en diferents moments del discurs que ha dut a terme durant el simposi, Junqueras no ha volgut posicionar-se sobre la Iniciativa Legislativa Popular que s’està tramitant al Parlament de Catalunya i que proposa eliminar els concerts i el finançament de l’escola concertada.

Una iniciativa que per a molts estaria esquinçant la llibertat dels pares a escollir l’educació que volen pels seus fills. Una proposta a la qual Junqueras no ha volgut respondre de forma explícita argumentant que “no estava previst atendre als mitjans” durant la trobada, cosa que, d’altra banda, sí que ha fet la consellera Rigau.

Un sindicat de professors de religió partidari del procés sobiranista?

“Junts”, organitzador de l’acte, és un sindicat de professors de religió d’educació primària i secundària que, segons el seu president Ferran Piñeiro, “està compromès amb el futur laboral del seu col·lectiu”. Un grup que diu sentir-se identificat amb la tradició de Carrasco Formiguera i que vol “una Església al servei d’una Catalunya socialment lliure i nacionalment autodeterminada”.

Piñeiro, que s’ha mostrat partidari del “viatge cap a Ítaca”, en clara referència a la independència de Catalunya, ha dit que en aquest camí “volem el millor model d’escola possible per al nostre país”.

Print Friendly, PDF & Email

Lluís Llaquet

Periodista vocacional. Redactor a Catdiàleg, CM de l'associació Cat Jove i del Club de Lideratge Jove. Bloguer i col·laborador a altres mitjans. "El periodisme és el millor ofici del món" Gabriel García Màrquez "La premsa és l'artilleria de la llibertat." H.D. Genscher Contacte: lluisllaquet@catdialeg.cat Twitter: @llaquetm

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    Ús de cookies

    Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació.ACEPTAR

    Aviso de cookies