CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Siemens i Alstom: quan Europa es posa traves a ella mateixa Siemens i Alstom: quan Europa es posa traves a ella mateixa

Siemens i Alstom: quan Europa es posa traves a ella mateixa

Una Unió Europea obsessionada per les regles i els procediments manca de visió estratègica. Per la mateixa regla que Siemens i Alstom no es poden fusionar, Airbus no hauria d’existir, i no obstant és el principal èxit de la industria europea moderna
EuropaFocusMónZPortada Izquierda 22 Gener, 2019 CatDialeg 0
0 / 5 (0 votes)

Inici » Historic » Siemens i Alstom: quan Europa es posa traves a ella mateixa

Aquesta setmana s’ha conegut que la Comissió Europea, a través de la seva Direcció General de la Competència, s’oposarà a la fusió dels dos gegants ferroviaris del Vell Continent, el francès Alstom i l’alemany Siemens.

La decisió de bloquejar la fusió ha provocat fortes crítiques dels governs dels dos grans impulsors de la Unió Europea contra la mateixa institució, provocant una situació inaudita i desconcertant.

Marguerite Vestager, Comissària per la Competència, haurà de donar explicacions formals de la decisió als seus col·legues comissaris aquest dijous. S’espera que els comissaris francès i alemany facin front comú, juntament amb altres aliats, contra Vestager, una danesa provinent del sector liberal.

Un argumentari centrat en el procés, no la finalitat

La Direcció General de la Competència s’oposa a la fusió esgrimint que generaria un monstre industrial capaç d’imposar els seus preus al mercat interior europeu, on les dues companyies ocupen posicions líders.

“No podem construir campions europeus soscavant la competència”, esgrimí Vestager la setmana passada. “No podem construir-los mitjançant fusions que danyen la competència, o mirant cap a una altra banda quan les empreses europees infringeixen les nostres regles”.

És a dir, l’argumentari de la Comissió Europea se centra principalment en un incompliment de les normatives europees, que tindria suposadament –però de forma per ara no demostrada – un impacte negatiu pels consumidors europeus.

El que sembla interessar a Brussel·les és doncs seguir amb els seus propis procediments, sense valorar suficientment la necessitat estratègica de crear un gegant europeu del transport ferroviari. El procedimentalisme és una crítica freqüent contra les institucions europees, que implementen, però també dissenyen i modifiquen, les regles de joc del espai econòmic i polític possiblement més complex del món.

El cas d‘Airbus

Per la mateixa regla que Vestager rebutja la fusió de Siemens i Alstom, Airbus mai hauria hagut d’existir. Avui, Airbus és el sol grup aeronàutic del món capaç d’enfrontar-se cara a cara contra el nord-americà Boeing, arribant inclús a superar-lo recentment en volum de comandes.

L’història d’Airbus començà al 1969 amb la signatura d’un consorci entre el govern alemany i el francès per a produir un avió de passatges capaç de competir contra Boeing, el A300B. Aviat s’hi sumaren constructors espanyols, britànics i holandesos.

El projecte d’Airbus funcionà tant bé que es feu necessari un increment de la cohesió entre els membres del consorci per tal de guanyar en eficiència. Al 2000, el grup Airbus com a tal nasqué de la fusió del alemany Daimler, el francès Aerospatiale-Matra i l’espanyol CASA.

Airbus és segurament el major èxit empresarial pan-europeu dels darrers 50 anys, i demostra l’enorme potencial que tenen les corporacions úniques europees en els mercats tecnològicament i industrialment més complexos.

Un campió europeu per al mitjà de transport del futur

Tornant al cas de Siemens i Alstom, la seva fusió sembla un imperatiu empresarial, al menys a llarg termini. En el sector ferroviari, el principal competidor dels europeus no són els Estats Units, sinó el gegant públic xinès CRRC, que lidera el mercat mundial amb un avantatge aclaparador respecte els constructors occidentals.

Els trens, per les seves característiques inherents (elevat volum de passatges, baixes emissions i alta velocitat) constitueixen un dels mitjans de transport més prometedors del segle XXI. Però com en els avions, a mesura que es vagin fent tecnològicament més complexos per tal de respondre a la demanda, la mida i capacitat financera dels constructors de material rodant serà més i més important.

La postura de la Comissió Europea, que d’altra banda tant insisteix en la competitivitat i el lideratge de les empreses europees, costa molt d’entendre.

Imatge de portada: Alstom i Siemens són els principals constructors de material rodant de la SNCF francesa i la DB alemanya, respectivament.

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies