CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Generalitat i Ajuntament prohibeixen circular els vehicles contaminants de més de 20 anys per l’àrea metropolitana Generalitat i Ajuntament prohibeixen circular els vehicles contaminants de més de 20 anys per l’àrea metropolitana

Generalitat i Ajuntament prohibeixen circular els vehicles contaminants de més de 20 anys per l’àrea metropolitana

Aproven la retirada dels cotxes vells sense tenir un pla alternatiu de transport metropolità que connecti els 40 municipis afectats. La mesura colpeja les classes més baixes
CatalunyaPolíticaPortadaZPortada IzquierdaZResto 7 març, 2017 Núria Vilellas Camps 1
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » Generalitat i Ajuntament prohibeixen circular els vehicles contaminants de més de 20 anys per l’àrea metropolitana

Els vehicles contaminants tindran prohibida la circulació per Barcelona i altres 39 municipis de l’àrea metropolitana de dilluns a divendres a partir de l’1 de gener del 2019 independentment de l’estat de l’aire, si bé aquesta restricció es començarà a aplicar des de l’1 de desembre d’aquest any només en episodis de contaminació, que es produeixen de tres a cinc dies anuals.

La mesura de restricció del trànsit afectarà vehicles anteriors a la categoria Euro 1: furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994 i a cotxes matriculats abans de l’1 de gener del 1997, la qual cosa implicarà 106.018 vehicles, que suposen un 7% del parc mòbil, i 22.049 furgonetes, és a dir, un 16%. L’acord afecta 40 municipis declarats Zones de Protecció Especial del Medi Atmosfèric (Àmbit-40) on viuen 4,3 milions de persones; inclou poblacions de les comarques del Barcelonès, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Oriental -no a tots els municipis de l’àrea metropolitana-, i afectarà indirectament Osona, Bages, Anoia, Maresme, Alt Penedès i Garraf.

En definitiva, el que pretén aquest pla és castigar aquells cotxes de més de 20 anys. Per contra, no inclou cap ítem referent a les motos o als camions, sota el pretext de què no es coneixen valors de referència sobre la seva contaminació. Evidentment, caldria realitzar un estudi per tal d’incloure’ls en aquest pla. Un pla que va en contra de les classes més baixes. I és que algú que circula amb un vehicle tan antic, generalment és perquè no se’n pot costejar un de nou. Sorprèn que sigui precisament Colau la que doni suport a aquest tipus d’iniciatives.

Els governs estan per resoldre els problemes dels ciutadans o bé per descarregar en ells el pes de resoldre el problema?

El problema d’aquesta mesura és que no contempla d’entrada una alternativa pública de transport que sufragui moltes de les necessitats dels ciutadans. D’una banda és necessari un transport públic més econòmic, però el més important són les connexions i les facilitats d’accés. I és que els diners i el temps de les persones tenen un valor. I d’aquí que es decantin per agafar el cotxe abans que el tren.

Quines millores es podrien fer?

El sistema té uns altres forats. Tal com ha explicat la consellera de Governació, les ITV no estan en condicions d’identificar determinats impactes ambientals dels vehicles. Això depèn de l’estat de conservació o el tipus de vehicle. En aquest sentit,  un vehicle de 19 anys podria ser més contaminant que un de 23. Per aquest motiu és important identificar els vehicles nominalment.

Si l’Ajuntament i la Generalitat fessin el procés a la inversa hi hauria més facilitats. Per exemple, si durant 3 anys es dediquessin a dissenyar un sistema de transport públic metropolità (avui inexistent), el canvi seria menys dramàtic. Actualment tot el transport metropolità que existeix consisteix a entrar i sortir de Barcelona, però hi ha molt males connexions entre els pobles del voltant de la capital. Per posar un exemple qualsevol, si un viatger de Sabadell (Vallès Occidental) volgués anar a Sant Vicenç dels Horts (Baix Llobregat) per treballar, en cotxe s’estaria una mitjana de 25 minuts. En canvi, amb transport públic tardaria com a mínim una hora i mitja i fent tres transbords (Renfe, metro i FGC). Evidentment, l’usuari preferirà agafar el cotxe.

Les connexions de transport públic entre les ciutats de l’àrea metropolitana és nefasta.

Aquest model radiocèntric, que tant se li critica a Madrid, en hores punta encara està més col·lapsat. Un altre canvi necessari seria el d’implantar intercanviadors i aparcaments perifèrics que minimitzin el recorregut dels cotxes, i que funcionin com a ‘park and ride’ connectant-los amb el transport públic.

També caldria incentivar durant aquests anys d’adaptació la compra de nous vehicles no contaminants. No serveix de res oferir la targeta verda metropolitana per aquella gent que es desfaci del seu vehicle i no se’n compri cap en els següents 3 anys, ja que aquesta targeta només es pot fer servir per a una zona (per dins de Barcelona). De què li serveix això al viatger que ve de l’àrea metropolitana?

Una mesura de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona

Aquesta mesura l’ha explicada aquest dilluns el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, després de participar en la primera gran trobada sobre contaminació a Barcelona, en el qual també han participat l’Ajuntament de la capital catalana, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Diputació de Barcelona, i els departaments de Salut, Interior i Governació de la Generalitat. El compromís de la cimera ha estat reduir un 30% les emissions vinculades al trànsit en un termini de 15 anys per aconseguir gradualment els nivells recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), i aquesta contaminació es reduirà un 10% en els propers cinc anys, segons Rull.

Print Friendly, PDF & Email

Núria Vilellas Camps

Periodista des de nena, sempre preguntant absolutament per tot. Amant de l’escriptura en tots els seus àmbits. Membre fundacional de la revista digital Microcosmos i actual tresorera. Redactora de Catdiàleg i col·laboradora en mitjans radiofònics. “L’ètica ha d’acompanyar sempre el periodisme, com el brunzit al borinot”, Gabriel García Márquez.

  • Daniel Martínez Carrascasl

    9 març, 2017 #1 Author

    Com gairebe sempre, les “ments preclares delm polítics” acaben de pifiar un altre idea ilógica, en benefici
    dels poderosos fabricant i, com sempre, en perjudici dels mes febles:
    Si del que es tracte es de abaixar la contaminació, per aixo están les ITV. Que no pugui circular el que
    contamina, independentment dels any que tingui el vehícle. Es tan fácil i lógic con ajuntasr els límits de
    contaminació al que entenguin els experts, no els polítics.

    Respon

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació.ACEPTAR

Aviso de cookies