CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Necessitem un nou noucentisme (i II) Necessitem un nou noucentisme (i II)

Necessitem un nou noucentisme (i II)

Editorial 12 gener, 2018 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » Necessitem un nou noucentisme (i II)

Tota cultura floreix a partir d’uns arrels. Les nostres són evidents: Atenes, Roma, Jerusalem i la cúpula formidable que les uneix, Jesucrist. Perquè la narració que Ell ens tramet ens diu, en la seva substància, que la felicitat i la realització humana es troba en el despreniment, l’entrega i el servei als altres,  en la fidelitat a Déu. I és en aquesta entrega, en ella mateixa, on es troba la recompensa. És la caritas i no la cupiditas la gran resposta que ens fa humans. I aquest és un manament que serveix tant a creients com a no creients. La persona, vida i paraules de Jesucrist, capgira l’ètica humana en introduir en la cultura clàssica un tensor d’una força meravellosa, malgrat que sigui tan aparentment contrària a la instintiva humana de realitzar-se en la possessió. Possessió de béns, de poder, de l’altre, per a la satisfacció i plaer que em dóna. Jesús ens diu el contrari: dóna, dóna més enllà del que tinguis, serveix, compromet-te, lliura’t, no en benefici propi, sinó de l’altre, dels altres. Si fem l’esforç d’imaginar-nos una societat sense aquell tensor que arrossega vers un horitzó de sentit, veurem que res de social i humà esdevé possible. Tot  empitjora en un joc de desitjos, plaer, possessions, beneficis per als més forts, marginació, opressió i alienació imposada als més necessitats i febles. És el que ens està succeint. Per això, un nou noucentisme avui no en té prou amb recuperar el valor i significat de l’humanisme dels clàssics, sinó que necessita revitalitzar entre nosaltres el ferment del missatge de Jesucrist. En la seva interpretació secular, com es refereix Habermas en relació al missatge religiós, o com expressió d’una fe, aquest catalitzador és totalment necessari.

Necessitem, com aleshores proclamava el noucentisme, una acció regeneradora que s’estructuri al voltant d’uns conceptes fonamentals, uns “mots d’ordre”, per utilitzar el llenguatge d’aquella època: humanisme, excel·lència, cànon, ordre, harmonia, racionalitat, eficiència, educació de les passions, civisme, participació en la cosa pública, espiritualitat i sentit comunitari, exalçament de les virtuts, del deure i el servei; el compromís no com una diversió per a les estones d’oci, sinó com un estil de vida, patriotisme. Tot dirigit a construir una societat que faciliti viure en plenitud i quotidianitat la humanitat de les persones. Una comunitat nacional que es forja en la fèrria voluntat d’erigir-se en un model per a les altres societats. I que, per aquesta raó, es governa a si mateixa, alhora que incideix en la governació d’espais socials més amplis, Espanya i Europa, i es fa present al món

Hem de construir una societat més sòbria, més ajustada a la moderació i a l’autocontrol, més capacitada per prescindir del que és superflu i satisfer millor allò que és necessari. L’austeritat basada en la qualitat, en lloc de l’ostentació i l’excés, situar com n’és de decisiva, la “densitat moral” per inspirar estils de vida i formes de ser d’una col·lectivitat. En un altre registre, aquest ja econòmic, tindríem l’equivalent en el capital moral.

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies