CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
L’últim baròmetre del CEO mostra la realitat dels votants? L’últim baròmetre del CEO mostra la realitat dels votants?

L’últim baròmetre del CEO mostra la realitat dels votants?

La CUP aconseguirà el doble de vots, respecte a les darreres eleccions, segons l’últim baròmetre del CEO. Aquest increment de vots no encaixa amb la realitat dels votants catalans. Una mostra esbiaixada sí que explicaria aquest fenomen
CatalunyaPolíticaZPortada Izquierda 15 maig, 2018 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » L’últim baròmetre del CEO mostra la realitat dels votants?

El Centre d’Estudis d’Opinió (CEO), en l’últim estudi publicat, preveu que la CUP traurà el doble de vots respecte a les darreres eleccions catalanes. Mentre que a les eleccions del 21 de desembre la CUP va aconseguir un 4.5% dels vots totals, ara podria doblar arribant al 9%.

En un període curt de temps, amb poques variacions en els partits més votats (Ciutadans, JxCat i ERC) i sense grans canvis estratègics d’aquests partits, l’augment de vots de la CUP fa sospitar que la mostra escollida no és correcte.

És la mostra de l’últim baròmetre del CEO esbiaixada?

Primer de tot, abans d’analitzar l’apartat tècnic de l’últim baròmetre del Centre d’Estudis d’Opinió, cal valorar les variacions d’aquesta enquesta respecte a les eleccions de les darreres eleccions.
Per ordre descendent de vots, Ciutadans perdria un 3,54% dels vots. Aquesta estabilitat, la més gran respecte a les altres formacions polítiques, beneficiaria a Inés Arrimadas amb la primera posició (24,5%).

CEO

Comparació de vots, en termes percentuals, dels estudis del CEO i de les eleccions del 21D. Dades: CEO. Font: elaboració pròpia.

 

En segon lloc, segons els resultats del baròmetre, quedaria Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), amb un 20,5%. El partit d’Oriol Junqueras li trauria a Junts per Catalunya la segona posició. Encara que aquesta notícia sigui bona pels republicans, no ho és la variació percentual. ERC patiria una caiguda del 4,21% dels seus vots respecte del 21D.

Junts per Catalunya, en tercera posició, el CEO li estima una pèrdua del 8,76% dels vots. Aquesta informació és un toc d’atenció dels votants per la gestió de la crisi de partit arran de la impossibilitat d’investir a Carles Puigdemont.

El PSC experimentaria la caiguda més gran de tot l’espectre polític català, del 20,86%, aconseguint un gairebé 3 punts menys. Si es valoren les dades del CEO dels mesos de maig i de gener, es detecta una caiguda continuada de vots.

CEO

Comparació de vots, en termes percentuals, dels estudis del CEO i de les eleccions del 21D. Dades: CEO. Font: elaboració pròpia.

 

Ben diferent és la situació de Catalunya en Comú – Podem, que arribarien a obtenir un 9,5% dels vots totals. Aquests vots, un 26,67% més que les eleccions de desembre, coincideixen en gran mesura amb els vots perduts dels socialistes. La raó principal podria ser un transvasament de votants del PSC cap als comuns.

Deixant d’una banda al Partit Popular (PP), amb un 4,1% de vots, és la CUP la que crida l’atenció en aquest estudi. Del 4,5% dels vots en les eleccions, va passar al 6% en el CEO del mes de gener i un 9% al mes de maig.

Si s’haguessin produït grans canvis en l’estratègia política de les principals forces independentistes, es podria entendre aquesta informació. Ara bé, que la CUP dobli els vots en pocs mesos fa sospitar sobre la metodologia de l’estudi i no tant un reflex de la realitat.

Mitjans de comunicació més vistos: irreals

Una de les claus per entendre aquest augment dels vots de la CUP es troba a la pàgina 111. De les 1500 persones enquestades el 45,1% veuen TV3. El problema no és que la televisió pública catalana hagi canviat de pensament en els votants independentistes per votar a la CUP, sinó que la mostra és esbiaixada.

Si en el darrer any TV3 va arribar al 13,7% del share, un bon resultat respecte d’altres anys, no està ben feta aquesta enquesta si el 45,1% de les persones seleccionades tenen TV3 com el canal més vist per ells.

En els mitjans de comunicació digitals d’entrada els resultats no criden l’atenció, amb un 45,4% de digitals nacionalistes. El que sí que també mostra una manca de biaix és que només Nació Digital és llegit pel 5,6% dels enquestats mentre que, segons OJD, és el diari més llegit de Catalunya.

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies