CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
La llengua i la llibertat dels pares La llengua i la llibertat dels pares

La llengua i la llibertat dels pares

Conviure 27 febrer, 2018 Simó Aliana 0
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » La llengua i la llibertat dels pares

Es una llàstima que hagi tornat a aparèixer amb una certa virulència el debat sobre el model lingüístic  a l’escola catalana. Qui l’ha tornat a posar en dansa no ho ha estat per un replantejament nou  provinent de la comunitat educativa , sinó  com un element de baralla addicional entre alguns partits polítics aprofitant que el Pisuerga passa per Valladolid, és a dir, que el 155 governa ara Catalunya, i qui se’n pot aprofitar més en termes de vots.

En aquest món d’eslògans, titulars, ironies fàcils i twits curts, m’interessa  només com es presenten i justifiquen les diferents posicions públiques, sobretot per part dels responsables de generar, dissenyar, i dur a terme les polítiques públiques. I en aquest sentit m’ha suggerit el comentari unes paraules del Sr. Méndez Vigo, ministre d’Educació d’Espanya i de Catalunya  i Portaveu del Govern.

Argumentava el ministre  fa uns dies que, entorn de la qüestió de com s’estudiaven i es feien servir en l’estudi les  dues llengües oficials a les escoles catalanes,  que atès que el govern estava a favor de la llibertat, lògicament estava a favor de la llibertat des pares de triar la llengua vehicular en que el seus fills eren instruïts. Gran raonament. Amb  el mateix  tipus de sil·logisme es podria concloure que  els pares  tindran la llibertat per ensenyar més o menys matemàtiques, ciències naturals o educació física. O  fins i tot de prescindir de l’escola.

Ha costat molts segles de desenvolupament social per arribar a un període d’ensenyament i de  formació bàsica  considerats no només gratuïts sinó també obligatoris.  Les famílies tenen el dret i l’obligació de permetre l’educació reglada dels seus fills. La feina bàsica de l’organització escolar (seqüència temporal, continguts i didàctica) s’ha de deixar en mans dels professionals del sector. I la llengua vehicular, com un element més del sistema, queda fora de la lliure discrecionalitat de les famílies.

És obvi que l’interès col.lectiu per la qualitat de l’ensenyament i l’existència d’un bon sistema organitzatiu que el faci possible  representa  un indicador clau en el grau de de maduresa  d’una societat. Una bona educació porta a una integració més fàcil, i la integració és un pilar fonamental d’una convivència sòlida. A Espanya i a Catalunya hem millorat molt en els darrers anys. No ho fem malbé.

Print Friendly, PDF & Email

Simó Aliana

(Almenar -Lleida-, 1947). Graduat per UB en Pedagogia, UAB en Economia i MIT en Management. Ha treballat en diferents llocs de responsabilitat en el sector públic i en el sector privat. Actualment jubilat

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies