CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
L’alta capacitat del tramvia, una necessitat real? L’alta capacitat del tramvia, una necessitat real?

L’alta capacitat del tramvia, una necessitat real?

El Tramvia podrà transportar fins a 118.000 viatgers al dia, però no contempla que el 90% dels barcelonins que fan aquest recorregut no tenen la necessitat d’agafar-lo
CatalunyaPolíticaZPortada IzquierdaZResto 3 març, 2017 CatDialeg.cat 1
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » L’alta capacitat del tramvia, una necessitat real?

El Tramvia per la Diagonal, l’obra faraònica que Colau vol implantar a Barcelona com el seu llegat, no resoldrà la qüestió de sufragar la demanda de viatgers. Es preveu que en el nou tram del Tramvia, aquest podrà transportar fins a 118.000 persones. Un nombre realment molt alt. Però que tingui aquesta capacitat, significa que necessita aquesta capacitat? Per veure i entendre, doncs, la necessitat real d’aquestes instal·lacions, cal comparar el tram amb la capacitat de la xarxa de busos que sufragarien (en el mateix període) el mateix recorregut. Ja que la capacitat del tramvia es calcula amb sincronització semafòrica i els autobusos actuals no tenen aquest mecanisme. Així, fent la comparació amb les línies d’autobús que fan el servei per la Diagonal, i sumant-li la línia D30, prevista fins fa un mes, el transport a través del bus tindria una capacitat de 80.000 passatgers.

El 70% d’aquests 118.000 viatgers ja van actualment en autobús. A més, el 10% fan el trajecte a peu, i que per tant no necessiten agafar el tramvia; i finalment, un 8% més no necessita fer aquest recorregut. Per tant, gairebé el 90% de la capacitat total del tramvia no necessita aquest servei. És a dir, d’aquests 118.000 barcelonins, només entre el 10 i el 15% necessiten més transport.

I per un percentatge tan petit, no seria millor ampliar la xarxa d’autobusos i evitar fer aquesta inversió tan costosa per una estructura d’aquestes dimensions i complicació? És evident que si es prenen mesures com la de suprimir la línia d’autobusos prevista D30, els barcelonins necessitaran un substitutiu, com podria ser el Tramvia. Però tot plegat sembla més aviat una mesura desesperada per aconseguir dur a terme l’obra, que no pas un servei a la ciutadania. La manera de calcular la capacitat, és veure quin és el tram de demanda coberta, no fer els càlculs sobre la gent que ja té resolt el transport en el trajecte, perquè aleshores els números s’inflen sense sentit.

Certament, el tramvia té més capacitat, però no es tracta de maximitzar el nombre teòric de viatgers, sinó determinar quines són les necessitats reals. No és el màxim, sinó l’òptim el que cal assolir. I l’actual servei per la Diagonal no està ni de bon tros desbordat. Un sistema millorat de busos elèctrics amb temps de desplaçaments optimitzats seria la millor opció.

Els costos del Tramvia

Cal recordar que per fer una inversió d’aquestes característiques s’ha d’estar molt segur. I és que es tracta d’una infraestructura costosa, rígida i irreversible. En total, es necessiten 175 milions d’inversió, més els 200 milions pel rescat de la concessió de l’empresa privada que ara explota el tramvia, juntament amb 33 milions de cost d’explotació addicional en relació al bus elèctric. En definitiva, més de 400 milions d’euros per una obra que en una dècada quedarà obsoleta de la mà de la telemàtica, la intel·ligència artificial, i els nous materials i sistemes d’impulsió. El tramvia sense rescat és 1,5 vegades més costós (per la inversió més el manteniment) per passatger transportat, i 3,36 vegades més rescat.

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

  • joan

    17 març, 2017 #1 Author

    Us demanaria més rigor per escriure les notícies. El pressupost es de 100 milions d’euros els 3 primers anys (175 milions a 30 anys). Es à carrec del Ajuntament, per tant, això del rescat de la concesió no es cert. El cost per viatger en un tramvia es inferior al del bus elèctric i no al revès.

    Tampoc entenc que qualsevol obra de transport públic com metro i bus el 80% de passatgers de la nova infraestructura també provenen del transport públic, per tant no se com això pot ser una desavantatge per el tramvia i en canvi una avantatge per el bus.

    Respon

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació.ACEPTAR

Aviso de cookies