CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
La “revolució” educativa de Catalunya La “revolució” educativa de Catalunya

La “revolució” educativa de Catalunya

L’eliminació de les notes quantitatives, l’aplicació mal estructurada del model per competències i la campanya contra l’escola concertada està passant inadvertida pels mitjans de comunicació a Catalunya
SocietatZPortada Derecha 11 juliol, 2018 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » La “revolució” educativa de Catalunya

Mentre que el focus mediàtic es troba centrat en la independència de Catalunya, el Departament d’Ensenyament està portant a terme profunds canvis en el model educatiu d’incerts resultats futurs. La implementació del model d’ensenyament per competències o la lluita institucional contra l’educació concertada són alguns dels punts fonamentals dels grans canvis.

El malestar dels docents respecte al nou model d’educació anomenat per competències és només la punta de l’iceberg de la remodelació de l’ensenyament català. L’avaluació ja no són els coneixements. L’objecte a considerar són les actituds i el comportament de l’estudiant: la responsabilitat, l’adaptació a circumstàncies canviants, treball en equip, eficiència, iniciativa… Inspirat en les noves tendències laborals, es divideixen les competències en tres nivells diferents: les bàsiques (efectivitat personal), genèriques (la posada en acció) i específiques (domini funcional d’una àrea).

Aquesta nova corrent pedagògica, centrada en el savoir faire, fa perdre la importància a les assignatures que ajuden a l’alumne a configurar el seu saber i comprendre el món que l’envolta (història, filosofia, etc.).
La tecnificació, sense un acompanyament de coneixement, no és positiu per a l’adolescent. Professors reclamen una revisió del sistema d’ensenyament, ja que l’alumne, sense coneixement, no pot portar a terme una correcta formació acadèmica.

Més enllà de la posada en pràctica del nou model sense la preparació prèvia dels professors, la implantació està començant en primària en comptes de les etapes més avançades. La raó per començar per sota és la presència de la selectivitat, que podria mostrar resultats pitjors respecte a altres convocatòries per la desestructurada aplicació del model per competències.

En aquest enfocament pedagògic de les competències pot significar una reducció de la creativitat personal a canvi de reduir el coneixement en el domini d’una tècnica o d’una habilitat personal. Aquest Fordisme educatiu ja s’està aplicant en el món universitari, on les noves tecnologies mecanitzen els processos educatius.

Alumnes: desconeixement de les notes

Una altra reforma és la de convertir les notes quantitatives, expressades en termes numèrics, a qualitatives. Aquesta iniciativa, que es portarà a terme a partir del nou curs, significarà que l’alumne deixarà de saber quina mitjana numèrica tindrà en relació a l’avaluació de les assignatures.

Segons l’ordre, per qualificar les competències dels alumnes s’usaran les qualificacions ‘no assoliment’ (NA, en les seves sigles en català), ‘assoliment satisfactori’ (AS), ‘assoliment notable’ (AN) i ‘assoliment excel·lent’ (AE), tal com es fa ara a la primària.

Això vol dir que l’alumnat, en el cas que se li atorgui un “no assoliment”, no sabrà si ha suspès per dues dècimes o per tres punts. Amb aquesta modificació, Ensenyament ha informat que pretén adequar l’avaluació al currículum per competències bàsiques, donar continuïtat a l’avaluació de primària i coherència al caràcter competencial del currículum durant tot l’ensenyament obligatori.

Segons els requisits per a l’obtenció del títol de l’ESO establerts en el Decret 187/2015, de 25 d’agost, l’alumne supera l’etapa quan assoleixi les competències dels àmbits associats a les matèries i les dels àmbits transversals. L’equip docent pot decidir que un alumne obtingui el títol encara que tingui avaluació negativa en una matèria o dos que no siguin simultàniament llengua catalana, llengua castellana i matemàtiques.

Aniquilació de l’escola concertada

Sota el pretext de no renovar el concert de les escoles que apliquen l’escola diferenciada, el Departament d’Ensenyament porta a terme una campanya per convertir en centres públics les escoles amb dificultats econòmiques.

Aquest modus operandi, inconstitucional, es tradueix en una futura retallada a les línies subvencionades per fer perillar la subsistència econòmica de les escoles. L’estratègia del conseller Josep Bargalló significaria la segregació econòmica dels alumnes catalans. Només els d’un alt poder adquisitiu tindran accés a una educació concertada, mentre que un gran gruix de la població haurà de ser absorbida per l’oferta pública d’ensenyament.

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies