CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
La Generalitat prepara un nou impost sobre els peatges La Generalitat prepara un nou impost sobre els peatges

La Generalitat prepara un nou impost sobre els peatges

Es tracta d’una taxa anual d’entre 40 i 110 que substituiria els peatges. Tots els vehicles matriculats l’hauran de pagar, circulin o no per autopista
CatalunyaPolíticaZPortada IzquierdaZResto 31 Maig, 2017 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » La Generalitat prepara un nou impost sobre els peatges

A partir de gener del 2019 s’aixequen totes les barreres dels peatges i es pagarà una taxa anual”. Així ho explicava aquest matí en una entrevista a Rac 1 el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font. És per aquest motiu que la Generalitat està pensant aplicar un nou impost finalista mitjançant una taxa anual que haurien de pagar tots els vehicles pel simple fet d’estar matriculats, circulin per peatges o no.

La forma en què ha pensat el govern català és implantar la vinyeta, un sistema que funciona des de fa anys a diversos països europeus, i que permet l’ús il·limitat de tota la xarxa viària amb el pagament previ d’una quantitat determinada.

La clau per entendre aquesta implementació és que s’estan a punt d’acabar les principals concessions d’autopistes de Catalunya. El 2019 finalitza la de l’AP-7 entre Tarragona i València, i el 2021 acaba la de l’AP-7 entre la Jonquera i Tarragona, l’AP-2, la C-32 al Maresme i la C-33.

Segons Font, “avui tots els catalans, tinguin cotxe o no, paguen 40 euros dels seus impostos per finançar els peatges a l’ombra”. El conseller de Territori, Josep Rull, ha explicat que havien pensat en una tarifa plana “d’entre els 40 i els 110 euros anuals”. Un cost que seria més alt pels transportistes. S’ha pres de referència el preu que paguen els austríacs, que és de 85 euros anuals. Segons el secretari d’Infraestructures, “amb aquesta mesura, s’alliberarien 300 milions d’euros que paguem tots (els que tenen cotxe i els que no) pel manteniment de les carreteres i per les bonificacions dels peatges que podrien anar directament a la millora del transport públic”.

Més impostos finalistes per Catalunya

El problema és que a gairebé tots els països del món les infraestructures es financen a través dels impostos generals. A Catalunya però, sovint toca pagar impostos específics a banda dels generals (el copagament per sanitat o per la dependència, per exemple). En aquest cas, si finalment es tira endavant aquesta proposta, a Catalunya es tornaria a repetir aquesta situació. No són suficients els impostos generals?

L’objectiu de la hisenda moderna és la desaparició dels impostos finalistes, però la lògica econòmica del moment exigeix més impostos pel consumidor (copagament, peatges…).

Amb la finalització de les concessions és la Generalitat qui haurà de fer front al manteniment d’aquestes autopistes. I com ho resol el govern? Creant més impostos. Uns impostos que no són del tot justos, ja que les persones que tenen cotxe però no el fan servir per anar a l’autopista, estaran pagant uns diners que fins ara no els tocava pagar. En canvi, per una persona que cada dia ha de creuar un peatge per anar a treballar, li sortirà molt a compte.

Què passa amb els que no viuen a Catalunya?

Els turistes i aquells conductors que no són de Catalunya i que utilitzen les autovies catalanes de manera puntual també hauran de pagar. En el seu cas, la part proporcional a un dia, una setmana o un mes. Podran comprar la seva vinyeta presencialment a les primeres àrees de servei que es trobin o bé a través d’una aplicació mòbil.

Què passarà amb els peatges més cars?

En principi aquesta vinyeta servirà per cobrir els costos de tots els peatges. Una de les més cares, la C-32 entre Tarragona i Barcelona, que passa pels túnels del Garraf, i aquí la concessió se li acaba el 2039, amb el model de les vinyetes també. S’aixecaran les barreres per als usuaris i les empreses continuaran cobrant la part corresponent. El mateix passa amb el túnel del Cadí, que té contracte fins d’aquí a 20 anys. L’únic peatge que es mantindrà és el del túnel de Vallvidrera, que es convertirà en el primer “peatge de congestió” per frenar l’entrada de cotxes a Barcelona.

Escanyar els catalans amb impostos

El govern de la Generalitat expressa constantment la seva convicció que Catalunya es mou cap a un país millor, però constantment està creant nous impostos que escanyen més als seus ciutadans. Una forma curiosa de millorar el país.

En lloc de buscar la manera de fer pagar més diners als ciutadans, perquè no exploren la via de fer pagar els turistes? Es podria aprofitar el problema de la massificació del turisme i invertir la situació. Bé sigui augmentant la taxa turística, o fent pagar als turistes determinats serveis a preu de cost, o obligant-los a pagar la vinyeta només a ells. Almenys d’aquesta manera el ciutadà n’obtindria un benefici.

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies