CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Facebook, Google i la política: manipuladors o manipulats? Facebook, Google i la política: manipuladors o manipulats?

Facebook, Google i la política: manipuladors o manipulats?

S’ha acusat a Facebook d’haver contribuït a la victòria de Trump a través de la propagació de informacions falses publicades expressament. Tant els algoritmes que empra Facebook com les persones poden manipular, però només les darreres tenen el deure de no fer-ho
MónReviewZPortada IzquierdaZResto 17 Novembre, 2016 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (3 votes)

Inici » Historic » Facebook, Google i la política: manipuladors o manipulats?

Durant la passada campanya presidencial als Estats Units, Facebook es va convertir en un mitjà de propagació de notícies falses, escriu el periodista especialitzat en ciberseguretat Ellias Grow. Entre les més sonades, que el Papa Francesc donava el seu recolzament a Donald Trump, o que un agent del FBI que investigava el cas dels correus de Hillary Clinton havia mort la seva muller i tot seguit s’havia suïcidat. Res era cert, però Facebook demostrà ser un excel·lent –llegeixis, nefast- canal de propagació d’aquestes escombraries periodístiques.

A Mark Zuckerberg, el fundador i actual CEO de Facebook, se li ha arribat a recriminar que el seu invent ha contribuït a donar la victòria a Donald Trump. Zuckerberg, atemorit per les acusacions, digué que és una “bogeria” afirmar que Facebook ha alterat els resultats de la campanya.

L’acusació contra Zuckerberg, per més absurda que pugui semblar, constitueix un important toc d’avís per tots els ciutadans preocupats per la llibertat. Quasi bé la meitats dels nord-americans consumeixen noticies a través de Facebook, i la font de ingressos més important de la companyia és –paradoxalment- la publicitat que mostra dins de la seva pàgina.

Mike Annany, un professor de la University of Southern California, afirma que “cal tenir en compte que Facebook és un indret que pot tenir una influència en el que la gent pensa i fa”, i afegeix: “si no fos així, per què els seus anunciadors li pagarien?”

Facebook, i altres empreses que ofereixen informació a través de internet com Google, modifiquen el contingut que ens ofereixen en base a uns algoritmes que suposadament serveixen per ajustar els resultats més al que els usuaris els demanem. No obstant, al no conèixer aquests algoritmes, ens poden influir sense que en siguem conscients en una infinitat de maneres diferents. Per exemple, presentant-nos informació amb un biaix ideològic, o directament falsa.

Quan a Google se li escapa de les mans el seu propi joc

Però inclús a aquests totpoderosos gegants de la informació se’ls escapen algunes coses. Un exemple que dóna Grow són els grups i persones individuals que introdueixen informació falsa o esbiaixada i que s’aprofiten dels proveïdors de serveis com Facebook o Google per a fer-a difondre-la. Per exemple, el dilluns, un dels primers resultats que apareixia a Google News –el servei de noticies de Google– si s’introduïa al cercador “final election results” era una noticia falsa segons la qual Donald Trump havia guanyat el vot popular a les eleccions nord-americanes.

Zuckerberg ha rebut pressions perquè impedeixi que els sembradors de falses noticies (a qui Grow identifica únicament, i de forma un tant injusta, com a membres de l’extrema dreta) tinguin bloquejat l’accés a Facebook. La reacció de Zuckerberg, conscient del poder de la informació que té la seva xarxa, és tot un exemple de bon criteri: “identificar la veritat és complicat […] confio en que trobarem maneres de que la nostra comunitat d’usuaris ens digui quin contingut és més significatiu, però em sembla que hem de ser extremadament cautelosos sobre la possibilitat de convertir-nos nosaltres mateixos en àrbitres de la veritat”.

Aquest agost, Facebook acomiadà a un grup de periodistes que es dedicaven a seleccionar les trending stories -“històries amb més tendència”- de Facebook per tenir un biaix marcadament d’esquerres. Tot i que l’algoritme que els reemplaçà ha promogut també alguna noticia falsa, el cas dels periodistes d’esquerres és també un avís sobre el dilema de qui controlarà als que suposadament han de de vetllar per la imparcialitat.

Destructors del diàleg?

Un altre perill de les xarxes socials que Grow assenyala és que tendeixen a orientar els usuaris cap a d’altres que pensen similar. Això pot anar molt bé per a trobar altres fans de la pesca de truites de riu, però a un nivell político-ideològic contribueix decididament a la generació de bàndols i a la formació de mentalitats tancades al diàleg.

Finalment, cal ser conscient que els mateixos estats i grans grups de comunicació juguen un paper clau en aquesta guerra de informació a la xarxa. Rússia intenta influir en la opinió pública arreu del món publicant noticies esbiaixades o mera propaganda. Això ho fa tant a través dels seus mitjans de comunicació, com Russia Today, com a través de hàckers i instruments d’encara més dubtosa legitimitat. Però cal tenir en compte també que Occident mena igualment una guerra de informació contra el Kremlin. La diferència és que ho a través de mitjans més tous, rarament vinculats als poders públics i de forma més elegant.

El que està clar és que tant els algoritmes com les persones poden manipular, però només les darreres tenen el deure moral i cívic de no fer-ho.

 

Aquest article està construït sobre una peça produïda per Ellias Grow, titulada Can Facebook –and the Republic- Solve the Fake News Problem?, i publicat a Foreign Policy el 15 de novembre del 2016

Imatge de portada: Mark Zuckerberg, fundador de Facebook, en una trobada amb el president Obama al 2011. MANDEL NGAN/AFP/Getty Images

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies