CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
És el tramvia un transport sobrevalorat? És el tramvia un transport sobrevalorat?

És el tramvia un transport sobrevalorat?

El nou projecte que vol emprendre el consistori podria costar més del previst. Aquesta malauradament pràctica habitual per part del Sector Públic pot afectar al nou tramvia traduint-se en uns grans sobrecostos. Segons un estudi de la Universitat de Barcelona el Trambaix i el Trambesòs tenen una afluència menor de la estimada
EconomiaZPortada DerechaZResto 5 Abril, 2017 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » És el tramvia un transport sobrevalorat?

 

El tramvia que l’Ajuntament vol treure cap endavant no podria suposar els beneficis que diferents organismes presenten. El risc de l’existència de sobrecostos és molt alt. A més a més de les dificultats per tenir una diagonal amb un trànsit fluid amb aquestes noves infraestructures, els doctor de la Universitat de Barcelona (UB) pronostiquen un ús menor de l’esperat (com el de l’actual xarxa del Tram).

A Catalunya, com a la resta d’Espanya, les grans obres públiques sempre estan acompanyades de grans sobrecostos. Aquests moltes vegades no són del tot justificats i realitzats amb poques aspiracions pel bé comú.

Tramvia

Sobrecostos produïts en les últimes grans obres públiques d’infraestructures de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Dades: “Revisió del càlcul de la rendibilitat social del projecte de connexió del Trambaix i Trambesòs per la diagonal” Universitat de Barcelona. Elaboració pròpia.

 

Encara que puguin existir costos més alts dels pressupostats, quins més elements problemàtics poden aparèixer?

Menys viatgers i més temps

Un dels grans obstacles que té la hipotètica nova línia del tram és la captació d’usuaris. Es calcula que dels 120.000 viatges que es realitzarien mitjançant el tram més de 100.000 serien usuaris que ja feien servir el transport públic o ho feien caminant.

L’estudi de la Universitat de Barcelona, en el qual apareixen les dades dels viatgers (PAX) diaris del Tram, contrasten amb les d’organismes que són partidaris de la construcció del nou tramvia.

Tramvia

Diferència entre les estimacions de viatgers segons l’estudi de la UB, a càrrec dels doctors experts en economia aplicada Daniel Albalate i Albert Gragera, i la pàgina Transportpublic.org.  Dades: “Revisió del càlcul de la rendibilitat social del projecte de connexió del Trambaix i Trambesòs per la diagonal” Universitat de Barcelona. Elaboració pròpia.

 

Si aquestes previsions són reals, el trànsit encara seria molt més greu, ja que a la diagonal s’eliminarien dos carrils. Els dos doctors, experts en economia aplicada, Daniel Albalate i Albert Gragera (Universitat de Barcelona) calculen que el tramvia només captarà el 2,8% de conductors de vehicles privat. Segons els investigadors les previsions de l’Ajuntament són molt optimistes, perquè no s’ha tingut en compte l’elasticitat de la demanda.

Un altre element a tenir en compte és el temps. Teòricament el nou tramvia no afectarà el trànsit de la Diagonal. A l’estudi es posa èmfasi en la idea de que la rendibilitat del projecte depèn en gran mesura en que l’estalvi de temps sigui inferior als 30 segons. En cas contrari es perden 20 milions d’euros en el Valor Actual Net (VAN) per cada augment del 10% del temps previst.

Tramvia

Impacte de les desviacions en l’estalvi de temps sobre la rendibilitat social del projecte. Dades: “Revisió del càlcul de la rendibilitat social del projecte de connexió del Trambaix i Trambesòs per la diagonal” Universitat de Barcelona. Elaboració pròpia.

 

El RACC, mitjançant una simulació del trànsit en una hipotètica Diagonal amb el tramvia, ha presentat uns vídeos on apareixen els problemes que pot ocasionar el projecte de l’Ajuntament.

Es pot apreciar en els tres casos la suma total de temps perdut, d’emissions d’òxid de nitrogen (NOx) i de micropartícules en suspensió (PM10) és molt més gran amb el nou tramvia que sense ell.

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies