CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
El tramvia no frenarà la contaminació El tramvia no frenarà la contaminació

El tramvia no frenarà la contaminació

Els greus efectes de la contaminació en les grans ciutats no es poden combatre només fent servir turismes de propulsió elèctrica. Un canvi estructural en la producció elèctrica és necessari per reduir la pol·lució
EconomiaZPortada Derecha 16 abril, 2018 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » El tramvia no frenarà la contaminació

Els problemes de contaminació atmosfèrica que pateixen les grans ciutats europees no s’arreglen només incentivant l’ús de turismes elèctrics. Així ho afirma l’organització internacional de constructors (OICA). En un informe sobre les emissions globals de CO₂ afirma que el principal contaminant de l’aire, en termes d’emissió de CO₂, és el sector de la producció d’electricitat i calefacció (43,9%). En un segon terme, la indústria i la construcció ocupen el segon lloc participant de la contaminació en un 18,2%. Amb gairebé dos punts menys es troba el transport de carretera (15,9%). Aquestes principals fonts contaminants mostren la urgència per canviar el model productiu elèctric.

Contaminació

Demanda en temps real fa una setmana a Espanya. Dades: Red Eléctrica de España. Font: Elaboració pròpia.

 

En el cas en què la transició del parc automobilístic cap a la propulsió elèctrica no canviarà gaire la situació actual. El que es requereix no és la deslocalització de la contaminació dels vehicles de la ciutat a fora, sinó canviar el mètode d’obtenció d’energia.

Un enfocament incorrecte

A Barcelona a partir de l’any 2020 els vehicles més contaminants no podran circular per la ciutat. Aquesta declaració per part del consistori ha causat una gran polèmica per la seva radicalitat i indefinició.

El parc automobilístic a Espanya té una edat superior als 11 anys. Aproximadament el 29% del total de cotxes tenen entre 11 i 15 anys i un 24% es van produir fa més de 15 anys. Fruit de l’antiguitat del conjunt de vehicles, mesures com aquesta no són més que perjudicials, ja que no incentiven la substitució d’aquests cotxes per altres de més nous.

Contaminació

La Generalitat no va poder complir els límits de contaminació de la UE l’any 2010.

 

Existeixen unes partícules microscòpiques que es troben en suspensió que són altament perjudicials: les PM10 i PM2,5. Segons l’OMS una alta concentració d’aquestes partícules provoquen infarts, atacs cerebrals i altres malalties. Per aquest motiu han informat que, si es supera la quantitat de 10 micrograms per metre cúbic d’aire, aquestes partícules són perjudicials per a la salut. Els que en produeixen més quantitat són els camions, autobusos, vaixells i els nous vehicles de benzina que no contenen el filtre de partícules (com sí que ho tenen els de gasoil).

Un altre causant, però que és totalment inevitable, és el desert. El vent africà que arriba a la península porta grans quantitats d’aquestes partícules.Les ciutats espanyoles que presenten una alta presència de PM2,5 (a partir de 10 micrograms per metre cúbic és altament perjudicial) són, entre altres, Sevilla (16), Jerez de la Frontera (14), Málaga (17) i Barcelona (16). Com es pot observar, la manca de lluita contra aquest tipus de partícules provoca altes concentracions als punts més exposats.

Altres detalls a tenir en compte seria el tipus de combustió, si el conductor és resident de Barcelona, el consum de benzina, etc… Per aquestes raons, si el Consistori vol reduir la contaminació per benefici del ciutadà, no només s’ha de tenir en compte la data de matriculació.

Un transport alternatiu de veritat

La ciutat de Barcelona, que registra diàriament una quantitat de 4,9 milions de desplaçaments (ja sigui en vehicle privat, públic, bicicleta o a peu), necessita una millora de les xarxes de transport públic per reduir veritablement la contaminació de l’aire. La majoria de treballadors que van a la feina amb vehicle privat no el farien servir si existís un transport públic alternatiu més ràpid, accessible i econòmic.

Contaminació

Barcelona necessita, en referència als desplaçaments interns, una millora de la xarxa d’autobusos i de tramvies.

 

Al mateix temps de la millora del transport públic, una mesura que afectaria directament al parc automobilístic barceloní seria una mena de Plan PIVE per renovar la flota de vehicles. D’aquesta manera la reducció de vehicles més contaminants seria menys traumàtica, valoraria l’esforç econòmic del ciutadà, i seria molt més optimista. No és el mateix canviar de cotxe perquè t’ajudin a comprar-te’n un de nou, que veure’t que està prohibida la circulació del teu vehicle.

Les partícules sòlides són les més perjudicials

Els taxis, camions i autocars, que emeten gasos durant llargs períodes del dia en el nucli urbà, no es veuran afectats per aquesta mesura ambiental. Els dièsel, pràcticament en la seva majoria, emeten grans quantitats d’Òxid de Nitrogen (NOx) i de partícules sòlides (PM). Segons un estudi publicat per The Guardian, el 97% dels automòbils nous en condicions reals sobrepassen excessivament el límit d’emissió d’Òxid de Nitrogen. Aquestes circumstàncies posen en dubte la intenció de millorar la qualitat de l’aire de la ciutat.

Els conductors que prefereixin adquirir-ne un cotxe elèctric es troben la falta d’ajudes econòmiques, aquests automòbils solen tenir un alt preu d’adquisició, i amb la pràcticament inexistent xarxa de punts de recàrrega dins de la ciutat.

Contaminació

Finalment, cal tenir en compte que una mesura que afavoriria en gran mesura al benestar dels ciutadans seria la reforestació de les muntanyes confrontants de la ciutat, així com també al centre, per reduir el nivell de contaminació. La BBC va publicar recentment un article on es detalla els beneficis de tenir arbres a les ciutats, ja que aquests “O bé incorporen gasos i contaminants a través dels estomes en les seves fulles o capturen partícules en la superfície de les seves fulles (…) durant el dia els arbres també s’evaporen aigua reduint la temperatura de l’aire. “

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

Aviso de cookies