CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
El llibre de comptabilitat d’un narcotraficant El llibre de comptabilitat d’un narcotraficant

El llibre de comptabilitat d’un narcotraficant

El negoci de les drogues a l’Estret es mesura en milions. Els ingressos per operació poden superar els dos milions
SocietatZPortada DerechaZResto 14 juliol, 2017 CatDialeg.cat 0
0 / 5 (0 votes)

Inici » Historic » El llibre de comptabilitat d’un narcotraficant

Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

Els beneficis pel narcotraficant poden superar els dos milions d’euros per operació. La Línea de la Concepción, situada a Cadis, és un dels municipis amb més atur d’Espanya (33,41%). Els narcotraficants arriben, des de les costes de Marroc, amb llanxes que tenen com a càrrega més d’una tona d’haixix. A fi d’alliberar velocitat i capacitat de càrrega, els narcos fan servir motors de 350 cavalls per poder escapar de la policia i arribar indemnes a les platges espanyoles. Un cop allà una xarxa de persones escorten i traslladen els fardells a diferents punts per posteriorment transportar-cap a la resta d’Europa. El diari El Español  va aconseguir fa un any entrevistar-se amb el llanxer més prestigiós de l’Estret de Gibraltar. Didí, originari de Tetuan, va revelar les xifres que es mouen en aquest negoci il·legal cada vegada més comú en el sud d’Espanya.

Droga

Cotxe patrulla neutralitzat pels narcos durant la fugida

 

Didí, que ha estat dues vegades internat en una presó, explica que en els costos que vénen a continuació s’inclouen els suborns a les autoritats marroquines i espanyoles. Per a un major enteniment, s’expressaran les despeses per ordre cronològic: des de les costes del nord d’Àfrica fins a Andalusia.

“És millor que el meu rei no vegi res d’això”

Aquest llanxer marroquí explica que els narcotraficants solen subornar les autoritats locals per tenir una sortida del país de la manera més ràpida i segura possible. Mentre que els policies es subornen per un preu aproximat de 8.000 euros, s’entén com a cost total, els oficials que ostenten un càrrec important es compren per 12.000 euros (en el cas de l’Exèrcit de Terra) i 15.000 euros (oficials de la Marina Reial). Sense sortir del país d’origen la inversió és aproximadament de 35.000 euros. Didí explica que tots ells cobren per avançat i fins i tot són protegits per aquests.

Droga

Embarcació de la Guàrdia Civil amb la coberta severament afectada després de la detenció d’una llanxa de narcotraficants.

 

No obstant això, Didí va haver de cremar una vegada la seva llanxa amb diverses tones de droga al seu interior donada la proximitat d’un vaixell important de la marina marroquina. La raó es troba en el fet que en aquest vaixell hi havien oficials d’un rang massa alt per ser subornats. “És millor que el meu rei no vegi res d’això. Encara que és conscient del que passa a l’Estret, només actua amb duresa gairebé set o vuit anys. Crema plantacions, deté narcos … Però és per pura propaganda de cara a Europa, perquè se sàpiga que actua contra nosaltres”.

Una vegada que surten del país, carregats amb una mitjana de 1.200 quilos d’haixix (valorats per 2,4 milions d’euros), la tripulació es dirigeix cap a Espanya. Normalment es troben a bord el llanxer, un copilot, un marroquí que treballa com a intèrpret i el radarista. Aquest últim no només es dedica a saber la posició i direcció de l’objectiu sinó que també treballa per detectar a les autoritats. Si detecten la presència d’embarcacions de l’Agència Tributària, Guàrdia Civil, de l’Armada Espanyola o de la Marina Reial del Marroc ràpidament canvien de rumb i busquen altres rutes per arribar al seu destí.

Per evitar ser detectats per les càmeres del SIVE (Sistema Integrat de Vigilància Exterior), Didí reconeix que ells ja saben com actuar. “De vegades entrem a poc a poc, per no deixar esteles al mar per la velocitat i no escalfar el motor, que és el que detecten … Quan surten a buscar-nos, ja estem a la platja. Agafen a un de cada cent. A més, fem servir esquers per despistar-“.

Droga

Cotxes que esperaven la mercaderia abandonats a la platja

 

En quant als costos de la tripulació, sol rondar en total els 12.000 euros sense comptar el llanxer. Aquest se li pot pagar de mitjana els 60.000 euros. En el cas de Didí, els seus beneficis són més grans ja que ell prescindeix de la tripulació i s’encarrega ell sol de cometre el delicte al mar.

A la platja es troben els vigilants, el sou per treball ronden els 1000 euros, esperant l’arribada de la llanxa. En una zona castigada per l’atur i la pobresa, són molts els que s’endinsen en aquest fosc i perillós negoci il·legal. Si comptem que a la zona de recollida es troben cinc vigilants, se li afegirien 5.000 euros més a la despesa total.

Droga

Estimació de les despeses per part dels traficants de drogues, a l’Estret de Gibraltar, sense tenir en compte els suborns a les autoritats. Dades: El Espanyol. Font: Elaboració pròpia.

 

Aquests vigilants cobren menys que els carregadors, que també es troben a la platja. Una vegada que l’embarcació irromp a la sorra, aquests tenen menys de dos minuts per carregar les tones d’estupefaents als cotxes. El sou dels carregadors és de 3.000 euros cadascun per operació. Això suposa que el cap desemborsi uns 24.000 euros més. Ràpidament abandonen la platja per córrer als vehicles que tenen com a missió amagar la droga. Els conductors, que solen ser tres, porten la droga infringint totes les lleis de circulació i posant en perill la vida dels altres. Només el transport de la droga als polígons o xalets representen altres 18.000 euros. No seria la primera vegada que són escortats per altres cotxes per envestir als cotxes patrulla.

El suborn tampoc s’escapa a Espanya. “Als guàrdies civils solem pagar-los 120.000 euros per treball. Normalment, es compra a una o diverses parelles que sabem que patrullen durant la nit del trasllat per la zona en la qual volem descarregar la droga. Si són un equip, es reparteixen els diners. Això és senzill. Ells ho negaran, és clar, però és cert. (…) Jo vaig pagar 24.000 euros perquè un amic sortís de la presó sota fiança. Li vaig entregar els diners al seu advocat, que el va repartir entre un fiscal i un jutge. Al cap de poques setmanes era al carrer”.

narcotraficante

Estimació de les despeses i ingressos per operació. Dades: El Español. Font: Elaboració pròpia.

 

Didí assegura que ell pot guanyar 2,5 milions d’euros dels 6 milions que val la mercaderia. Més de la meitat (el 58,3%) dels ingressos per operació són destinats als suborns i als altres membres. S’han inclòs la compra de les autoritats com si ho fessin per cada operació.

La impotència de l’estat

Tot i l’esforç de les forces armades i de seguretat de l’estat la situació no millora. L’alcalde de La Línia assegura que, tot i les actuacions contra els narcos, la situació és insostenible. “Això els facilita entrar a la platja amb cotxes 4×4. Vam posar blocs i un mur, però els van moure. La seva infraestructura és gairebé millor que la que té l’Estat”, reconeix amb desesperació Joan Franco, alcalde de la Línia.

Aquest es lamenta que la seva població pateix molts problemes per culpa de la desocupació i que el 45% del total no tenen els estudis primaris acabats.

El crim crida al crim

Didí va acabar l’entrevista mostrant la seva por pels nous tipus de negocis que estan sorgint a les costes andaluses. Des de l’any 2010 s’estan instal·lant bandes de russos i francesos entre Cadis i la Costa del Sol per atacar els narcotraficants. “Es dediquen al segrest de traficants i dels seus familiars. Abans no passava”, diu. “Em fa por que això s’assembli a Mèxic o Colòmbia”.

Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

CatDialeg.cat

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació.ACEPTAR

Aviso de cookies