CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Com funciona la major estafa del segle XXI? Com funciona la major estafa del segle XXI?

Com funciona la major estafa del segle XXI?

La trampa de Volkswagen respon a la necessitat de passar les proves d’emissions i aconseguir que els cotxes gastin poc combustible, cosa físicament impossible pels motors dièsel
CiènciaTecnologiaZPortada DerechaZResto 13 octubre, 2015 Lluís Llaquet 1
5 / 5 (2 votes)

Inici » Historic » Com funciona la major estafa del segle XXI?

En enginyeria els miracles no existeixen. Consumir poc combustible i contaminar menys del permès per les normes és missió pràcticament impossible en un cotxe dièsel, però els enginyers del grup Volkswagen van trobar la solució: fer trampes durant les proves.

Perquè un cotxe dièsel sigui comercial, ha de consumir poc. Però aquest tipus de motors, com menys gasten, més contaminen. Davant d’aquesta disjuntiva, els tècnics de l’empresa alemanya van falsejar les emissions durant els exàmens d’homologació i les inspeccions tècniques perquè els cotxes disminuïssin els nivells d’emissió durant les proves. A la carretera, en canvi, els vehicles funcionaven de manera que, encara que contaminaven per sobre del permès, mantenien els nivells de consum de carburant acceptables per a l’usuari.

La solució era senzilla i la tecnologia actual ho permetia. Només calia aconseguir que el cotxe sabés que estava passant una prova d’emissions. Per a això van utilitzar els mapes de centraleta, un mètode que utilitzen els automòbils per adaptar les seves prestacions a les condicions climàtiques i de carretera.

De la mateixa manera que un vehicle detectava la meteorologia o el tipus de calçada en què es trobava per indicar al motor com actuar en cada moment perquè funcionés de la manera més eficient i no es calés, també podia detectar que estava en un assaig o inspecció tècnica. En aquest moment, el programa transmetia al motor l’ordre d’emetre menys residus d‘òxid de nitrogen, partícules que es consideren altament contaminants i perjudicials per a la salut de les persones. Tot a costa de consumir més combustible en aquest instant.

Enduriment de les normes, solució radical de Volkswagen

La raó última d’aquest parany ve per l’enduriment de les normes, que cada vegada permeten menys emissions. Per això els filtres que s’utilitzen habitualment en el tub d’escapament per convertir químicament les partícules contaminants en solucions químiques innòcues, o són insuficients o, segons el mètode, només es poden aplicar a vehicles pesats.

Print Friendly, PDF & Email

Lluís Llaquet

Periodista vocacional. Redactor a Catdiàleg, CM de l'associació Cat Jove i del Club de Lideratge Jove. Bloguer i col·laborador a altres mitjans. "El periodisme és el millor ofici del món" Gabriel García Màrquez "La premsa és l'artilleria de la llibertat." H.D. Genscher Contacte: lluisllaquet@catdialeg.cat Twitter: @llaquetm

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    Ús de cookies

    Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació.ACEPTAR

    Aviso de cookies