CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Barcelona aposta per la bicicleta encara que només suposa el 2,9% dels viatges Barcelona aposta per la bicicleta encara que només suposa el 2,9% dels viatges

Barcelona aposta per la bicicleta encara que només suposa el 2,9% dels viatges

Els vianants i els usuaris del transport públic suposen el 75% dels viatges de la ciutat, però el consistori no els hi té un tracte preferent. Motos i bicis estan involucrades en l’accidentalitat en major proporció que els altres vehicles
SocietatZPortada IzquierdaZResto 4 desembre, 2017 CatDialeg.cat 0
5 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » Barcelona aposta per la bicicleta encara que només suposa el 2,9% dels viatges

Barcelona és una ciutat amb molt moviment intern. Però encara que tingui molts problemes de circulació, els cotxes només realitzen un 8,9% dels viatges interns per la ciutat. De fet, quan es tracta de desplaçaments per dins de Barcelona, més del 75% es fan a peu (46,6%) o en transport públic (30,9%). Aquests dos segments de la població haurien de tenir un tracte preferent per part de l’Ajuntament perquè els hi facilités la circulació, ja que suposen més de tres quartes parts de tot el moviment de la ciutat.

bicicleta

Distribució model dels viatges interns a Barcelona. Les bicicletes és el transport que més ha crescut en els últims anys, però només suposa el 2,7% dels viatges interns de la ciutat.

Però en canvi, el consistori continua donant preferència als mitjans menys utilitzats, com les motos o les bicicletes. De fet, sorprèn el poc pes que tenen aquests dos mitjans de transport, del 5,9 i el 2,7% respectivament. Per aquest motiu cal preguntar-se perquè l’Ajuntament inverteix tants diners en carrils bici i en crear infraestructures a favor d’aquest col·lectiu, si no arriba a suposar ni el 3% de la circulació.

Segons el darrer informe de la ‘Convivència entre usuaris de diferents modes de transport públic a Barcelona’, elaborat pel RACC amb dades del 2016, malgrat el poc pes de motos i bicicletes, tenen un impacte negatiu important. I això es pot comprovar amb les dades sobre accidentalitat. Especialment l’impacte que tenen les motos contra els vianants i contra elles mateixes, i el que tenen les bicicletes contra els vianants.

L’accidentalitat

Els accidents de motocicleta acostuma a ser dels més greus, ja que sovint implica un atropellament, fet que pot suposar un mal pel vianant, però també pel conductor del vehicle, que sovint cau a terra. Si relacionem el nombre d’accidents de cada mitjà de transport amb el pes que aquest ocasiona pels trasllats dins de la ciutat, podem comprovar com són precisament els motoristes els que estan implicats en una major accidentalitat (independentment de qui sigui la culpa), perquè la ràtio entre accidents i pes dels viatges és del 16,7.

En segon lloc, a molta distància, s’hi troben els ciclistes, amb una ràtio de 2,9. Els cotxes suposen només el 0,48, i els vianants un 1,8. Però en aquest cas, cal tenir en compte que el vianant és diferent dels altres tres segments analitzats, ja que els accidents que pateixen són conseqüència dels altres, i no d’ells mateixos. El vianant és atropellat, no atropella.

Accidents greus

Es consideren accidents greus aquells que requereixen que els implicats estiguin més de 24 hores a l’hospital. Si tornem a prendre de referència els coeficients, els motoristes tenen una ràtio d’implicació del 3,99, les bicis de l’1,5, i els cotxes del 0,76. La ràtio del motorista creix amb facilitat perquè l’accident que provoca normalment també el perjudica a ell.

Tot plegat indica que per una banda hi ha el pes de la circulació, però per l’altra, hi ha l’atenció que el consistori posa en cada cas, amb un tracte preferent. La prova està en el fet que les motos i les bicicletes tenen poc pes de circulació, però en canvi són les més perilloses, i els que millor tracte els hi dóna l’Ajuntament, sobretot amb els ciclistes. Cal recordar que l’objectiu d’aquesta legislatura és crear més de 400 km de carril bici, malgrat el poc impacte que tenen per la ciutat.

Qui comet més infraccions?

I com podem saber que un vehicle és més perillós que un altre? Observant qui comet més infraccions. Segons l’estudi del RACC, els ciclistes són els que més en cometen, seguits dels motoristes, els vianants i, per últim els cotxes. De fet, un de cada 3 ciutadans comet infraccions, independentment del vehicle que porti.

Infraccions comeses per la bicicleta

Tipus d’infraccióXifres en %
No avisen de les maniobres amb el braç en girar o canviar de carril99,5
No s’aturen a l’estop (només alenteixen la velocitat)94,8
No respecten el pas de vianants (quan hi ha vianants a prop!)90,3
Saltar-se un semàfor en vermell53,8

La immensa majoria dels ciclistes se salten aquestes infraccions, de les quals algunes són especialment greus.

Infraccions comeses per la moto

Tipus d’infraccióXifres en %
No aturar-se a l’estop92
No indiquen el canvi de carril amb l’intermitent89,8
Invasió del carril contrari quan hi ha congestió39,5
No respecten el pas de vianants (quan hi ha vianants a prop!)30,8

Moltes motos aprofiten quan el trànsit està parat per avançar els cotxes entre carrils, encara que moltes vegades això suposi envair el carril contrari. A més, un de cada tres motoristes no respecte al pas de vianants. Se’ns dubte, l’estudi diu que el perill més greu de l’accident està en la moto, ja que són els de la major accidentalitat i més greu, seguit de la bicicleta.

Infraccions comeses pel cotxe

Tipus d’infraccióXifres en %
No aturar-se a l’estop77
No respectar el pas de vianants o de ciclistes37
No indicar el canvi de carril amb l’intermitent24
Velocitat de circulació inadequada10,3

Infraccions comeses pel vianant

Tipus d’infraccióXifres en %
Creuar el pas de vianants sense mirar41,3
Creuar el carril bici sense mirar41
Creuar el pas de vianants en vermell40,3
Caminar per la vorera bici29,5

La falta de Guàrdia Urbana i la política tan permissiva de circulació per alguns transports accentuen les infraccions

Totes aquestes situacions interpel·len directament a l’absència absoluta de la Guàrdia Urbana als carrers de Barcelona. I és que una de les funcions principals d’aquest cos policial és comprovar que els viatges per la ciutat es facin d’acord amb la normativa de circulació. Però la realitat és que no es troben al carrer. I això comporta que la impunitat estigui en funció de l’ocasió i de la força. Per posar un exemple, el cotxe té més força que els altres vehicles, però en canvi la seva capacitat d’impunitat és menor, perquè és més gran, menys hàbil i no passa desapercebut. Per aquest motiu, comet menys infraccions que la resta. D’altra banda, qui té la màxima impunitat són la bicicleta i les motos, ja que tendeixen a saltar-se les normatives de circulació amb molta més facilitat.

L’Ajuntament de Barcelona s’hauria de replantejar la política d’actuació de la Guàrdia Urbana i la política de la circulació. Cal donar importància al qui més en té, i aconseguir embridar motoristes i ciclistes, que són els grans beneficiats del moment. Poden aparcar allà on volen, tenen carrils preferencials, i en alguns carrers zones preferencials d’aparcament. A més, a les bicis no se’ls hi exigeix cap acreditació de res, per la qual cosa encara estan més lliures per actuar com vulguin. Seria el moment d’incloure una assegurança obligatòria a tercers o assegurar-se que es coneixen els senyals de trànsit?

Print Friendly, PDF & Email

CatDialeg.cat

No hi ha comentaris

Sigues el primer en deixar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació.ACEPTAR

Aviso de cookies