CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Barcelona és la ciutat espanyola on més cues es fan per entrar Barcelona és la ciutat espanyola on més cues es fan per entrar

Barcelona és la ciutat espanyola on més cues es fan per entrar

Cada vegada hi ha més col·lapses i retencions en hora punta per entrar a Barcelona. Un augment de cotxes i la mala combinació del transport públic obliguen a molts ciutadans a necessitar el vehicle privat
SocietatZPortada IzquierdaZResto 23 Octubre, 2015 Núria Vilellas Camps 1
3 / 5 (1 votes)

Inici » Historic » Barcelona és la ciutat espanyola on més cues es fan per entrar

Els conductors que més temps tarden a accedir de l’àrea metropolitana a una ciutat són els que entren a Barcelona, més que no pas els de Madrid, com sempre s’ha cregut, i que totes les capitals espanyoles. De fet, el 39% dels conductors que volen entrar a la ciutat comtal tarden més d’una hora, i de fet, segurament aquest és el motiu pel qual el 38% dels ciutadans estarien a favor de crear un peatge per accedir al centre de la ciutat. Per la seva banda, l’accés a Madrid també és complicat, i el 37% dels usuaris del transport privat fan cues i retencions de més d’una hora, dos punts percentuals menys que a Barcelona, i el 35% creu en un peatge per arribar al punt àlgid de la capital.

Aquestes dades surten de l’estudi del Fòrum sobre Mobilitat, realitzat per l’empresa Alphabet, que s’encarrega d’analitzar periòdicament els hàbits, necessitats i tendències de mobilitat a les principals ciutats espanyoles. Segons l’informe “Segona radiografia dels hàbits de mobilitat”, que es fa a partir de més de 1.600 enquestes, “respecte a les retencions, en el cas de Barcelona el 84% dels conductors diuen que es troben en embussos diàriament, mentre que la mitjana a Espanya és del 54%”.

En els anys de la crisi econòmica es va produir una davallada important en l’ús de l’automòbil, ja que per molts ciutadans els diners que s’estalviaven en la benzina d’anar a treballar era clau per poder acabar de passar el mes. Malgrat que durant aquest període s’ha avançat en la peatonalització de la ciutat, en tots aquests anys de precarietat, ni l’Ajuntament de Barcelona ni la Generalitat no han treballat en clau d’infraestructures per millorar la xarxa de carreteres ni els carrers de Barcelona per un millor acolliment del cotxe privat. I aquí rau el problema.

Es preveu que en una fase de pocs anys entrem en un col·lapse circulatori com a conseqüència d’aquesta imprevisió. Especialment pel que fa als desplaçaments de casa-feina i feina-casa. És a dir, no treballar per millorar en aquest aspecte no és factible si la major part de la població continua necessitant el cotxe pels desplaçaments de fora de Barcelona a dins de la ciutat.

El transport públic seria una bona alternativa, però cal tenir en compte que no tothom pot disposar-ne. Si treballem en algun polígon industrial dels afores de la ciutat, potser podem apropar-ns gràcies als FGC o a la RENFE, però per arribar al lloc de treball potser és absolutament necessari disposar de vehicle propi. Per tant, no es pot plantejar el problema de reduir el trànsit de cotxes a Barcelona sense un plantejament metropolità de transport públic que tingui en compte no només els nuclis de població, sinó els desplaçaments de feina.

Major augment de cotxes nous, més vehicles en circulació

Un bon indicador per saber que cada vegada hi ha més gent que necessitarà el cotxe pels desplaçaments de feina és l’augment del nombre d’automòbils nous. Ningú es compra un cotxe nou si no l’ha d’amortitzar, i per tant, es converteix en indicador de major ús del vehicle, tant del nou com del vell.

L’ús del vehicle elèctric és una bona alternativa pels barcelonins

Barcelona disposa internament de solucions per millorar el transport públic, però no facilita els desplaçaments que van de casa a la feina i a l’inrevés, ja que una gran part de la gent de Barcelona treballa a fora, i una part important de la gent de fora treballa a la capital catalana. Hi ha dos mecanismes concrets de mobilitat: de Barcelona cap enfora hi ha una dispersió i falta de transport públic per arribar a tota la constel·lació de llocs de treball; i de fora cap a dins de la ciutat opera la insuficiència dels trànsferts, és a dir, els que arriben amb el cotxe, aparquen i es connecten amb el servei públic.

Un camió va sol pel bus VAO mentre hi ha retencions abans d'arribar a l'entrada de Barcelona.

Un camió va sol pel bus VAO mentre hi ha retencions abans d’arribar a l’entrada de Barcelona.

Amb la nova proposta de l’Ajuntament de la ciutat d’ampliar el tramvia només es plantejaria un problema nou. D’una banda semblaria que es millorés el transport públic, però la realitat és que desplaçaria el trànsit privat de la Diagonal (que no és poc) cap a l’Eixampla, i creant nous espais de retencions i llargues cues.

Potser el sistema més dels busos elèctrics és el més adequat, ja que tenen gran capacitat i es podria augmentar la freqüència. De fet, segons l’estudi, el 78% de la població de la ciutat pensen que el vehicle elèctric és la solució ideal per a la mobilitat, i si es té en compte el conjunt de l’àrea metropolitana el percentatge ascendeix fins al 81%. De moment hi ha més usuaris de metro que d’autobús, però tot apunta que aquest mitjà és el més desitjat, segons quatre de cada 10 barcelonins.

Print Friendly, PDF & Email

Núria Vilellas Camps

Periodista des de nena, sempre preguntant absolutament per tot. Amant de l’escriptura en tots els seus àmbits. Membre fundacional de la revista digital Microcosmos i actual tresorera. Redactora de Catdiàleg i col·laboradora en mitjans radiofònics. “L’ètica ha d’acompanyar sempre el periodisme, com el brunzit al borinot”, Gabriel García Márquez.

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    Ús de cookies

    Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació. ACEPTAR

    Aviso de cookies