CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
CatDialeg
Els 10 punts tècnics que desautoritzen la connexió del Tramvia per la Diagonal Els 10 punts tècnics que desautoritzen la connexió del Tramvia per la Diagonal

Els 10 punts tècnics que desautoritzen la connexió del Tramvia per la Diagonal

Un estudi de la UB realitzat per dos experts en economia aplicada explica quines són les principals errades tècniques que l’Ajuntament no ha contemplat en els seus informes sobre el projecte de connexió del tramvia per la Diagonal
CatalunyaPolíticaPortadaZPortada IzquierdaZResto 15 març, 2017 Núria Vilellas Camps 1
5 / 5 (3 votes)

Inici » Historic » Els 10 punts tècnics que desautoritzen la connexió del Tramvia per la Diagonal

El portaveu del grup Demòcrata de Barcelona, Joaquim Forn, va exigir ahir al Govern d’Ada Colau que retiri el projecte per connectar el tramvia per l’avinguda Diagonal, després que un estudi encarregat pel seu grup a la UB redueixi la seva retribució social, econòmica i ambiental. A més, l’equip de Forn s’ha dedicat a revisar els informes que va emetre l’Ajuntament sobre el projecte.  ‘Revisió del càlcul de la rendibilitat social sobre el projecte de connexió del Trambaix i el Trambesòs’, posa de manifest els principals arguments tècnics que expliquen perquè la connexió del Tramvia per la Diagonal no és una bona idea. L’estudi ha estat realitzat pels doctors Daniel Albalate i Albert Gragera, dos experts en economia aplicada.

1. Una rendibilitat inferior a la que diu l’Ajuntament

L’estudi que l’Ajuntament va fer el 2016 preveia una avaluació de rendibilitat social “molt alta” -amb un Valor Actual Net (VANs) de 85 milions d’euros i una Taxa Interna de Retribució (TIRs) de l’11%-, xifra aparentment solvent. Aquesta xifra havia de permetre impulsar la construcció de la infraestructura. Però segons els investigadors, la metodologia utilitzada presenta “moltes i greus deficiències“. En aquest sentit, han destacat que l’Ajuntament no ha incorporat els costos de planificació, d’11 milions d’euros.

2. Sobreestimació de l’estalvi de temps i usuaris

En els informes del consistori es va sobreestimar l’estalvi de temps i el nombre d’usuaris que captaria el Tramvia. Es va produir el mateix error sobre la congestió de trànsit que generaria, que reduirien la rendibilitat dins d’un interval d’entre el 2,8 i el -5,65%, per sota del 3%, xifra a partir de la qual es justificaria la inversió.

3. Gran impacte de la infraestructura

L’estudi qüestiona alguns dels supòsits com l’escenari de referència usat per valorar l’impacte de la infraestructura. Alerta que l’avaluació no ha tingut en compte altres alternatives de gestió que, sense construcció de noves infraestructures, estalviarien temps de viatge, com el desplegament total de la nova xarxa d’autobús i la millora de la velocitat mitjana comercial en quilòmetres per hora. A més, ha observat que el 90% del temps net estalviat per la unió del tramvia es deuria a diferències inferiors a tres minuts.

4. La captació del transport privat seria de menys del 3%

L’estudi també nega que la captació del transport privat de la Diagonal pugui aconseguir el 14%, tal com indicaven els informes de l’Ajuntament. Segons els investigadors, no s’ha tingut en compte l’elasticitat de la demanda. Per això afirmen que si s’usa aquest mètode de captació, només se’n captaria el 2,8% -2.000 nous usuaris-.

Els investigadors de l’estudi, ahir, durant la presentació.

5. No s’han tingut en compte els sobrecostos i les desviacions en els costos de la inversió

En la presentació, Forn va apuntar que l’estudi comptabilitza com a benefici les millores d’accessibilitat que suposaria el tramvia. Però tabé va recordar que aquest concepte ja s’inclou en les estimacions de l’estalvi de temps, incorrent en una doble comptabilització. Va insistir que en l’informe municipal no s’han tingut en compte els sobrecostos o les desviacions en els costos de la inversió.

6. Subestimació de l’impacte local de la congestió

Albalate va assegurar que l’informe del Govern municipal “subestima l’impacte local de la congestió“, ja que redueix artificialment el volum de trànsit a la zona de l’Eixample. Segons el consistori, la connexió del tramvia per la Diagonal hauria de tenir un impacte sobre 12.000 vehicles, però l’estudi de la UB dictamina que només en serien 2.000.

7. Omissió de l’efecte que tindrà el Tramvia sobre l’àrea metropolitana

En referència al punt anterior, Albalate va lamentar que el consistori assumeixi que tota la captació de desplaçaments de vehicle privats es donaran en l’àmbit central de la ciutat -desplaçaments interns amb cotxe-, negant que la infraestructura tingui un efecte metropolità, que eviti l’entrada a la ciutat de cotxes des d’altres poblacions properes. Què passarà amb tots els cotxes que entren a Barcelona des de la Diagonal?

8. El Tramvia no farà una “gran contribució mediambiental

En relació al debat mediambiental, el doctor va expressar que “no es pot sostenir que el tramvia faci una gran contribució mediambiental“, i va subratllar que l’estudi assenyala que el gran benefici del tramvia seria l’estalvi de temps, per davant de la retribució mediambiental.

9. Menyspreu a les emissions de CO2 durant la construcció del Tramvia

Segons Albalate, també s’han menyspreat les emissions de CO2 que es produirien durant la construcció del tramvia, així com les congestions de trànsit generades. No tot el que s’ha de valorar com a impacte mediambiental es mesura un cop la infraestructura ja està en funcionament.

10. Un estudi esbiaixat

Hem fet l’esforç per situar la connexió del tramvia com un debat tècnic“, va expressar ahir Forn. El portaveu del Grup Demòcrata va assegurar que els estudis del consistori són esbiaixats, poc rigorosos i que s’han fet amb l’objectiu d’avalar la seva connexió per l’avinguda Diagonal. Per aquest motiu va demanar responsabilitats als autors i a l’Executiu municipal.

Forn va reclamar a Colau que expliqui els errors i defectes de l’informe. També va exigir a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i al Govern que s’impliquin, supervisin i fiscalitzin el projecte. Així com la necessitat d’engegar la línia D30 de bus per la Diagonal, a més de centrar els esforços municipals en propostes que no tinguin “biaixos ideològics“.

Print Friendly, PDF & Email

Núria Vilellas Camps

Periodista des de nena, sempre preguntant absolutament per tot. Amant de l’escriptura en tots els seus àmbits. Membre fundacional de la revista digital Microcosmos i actual tresorera. Redactora de Catdiàleg i col·laboradora en mitjans radiofònics. “L’ètica ha d’acompanyar sempre el periodisme, com el brunzit al borinot”, Gabriel García Márquez.

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    Ús de cookies

    Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a major informació.ACEPTAR

    Aviso de cookies